Recenze: OpRAWme se

Název: OpRAWme se
Autor: Stanislav Skřička
Nakladatelství: Stanislav Skřička
Počet stran: 379

Už jste také četli knihu, která po pRAWdě pojednává o zdRAWí a stRAWě?

Naskytla se mi příležitost znovu spolupracovat s internetovým knihkupectvím Megaknihy.cz. Tentokrát však poslali email s nabídkou konkrétní knihy a proto jsem delší dobu váhala, zda do toho jít nebo ne. Přesvědčily mě až ohlasy čtenářů, tak jsem si řekla, že to zkusím. Proč taky ne? Říkala jsem si, že si aspoň trochu rozšířím své obzory. Kniha OpRAWme se je úplně první knihou, kterou jsem o zdravé stravě kdy četla, takže jsem neměla žádná očekávání. V podstatě jsem vůbec netušila, co mám od toho čekat. Již v úvodu knihy bylo zmíněno, že to je v podstatě kniha o dokumentu, na jehož produkci se autor několik let podílel. Zpočátku mi všechny ty řeči o enzymatické stravě a její vychvalovaní přišlo přitažené za vlasy, ale po čase jsem se těchto myšlenek oprostila a mohla jsem si knihu naplno užít.
Hned první, co musím zkonstatovat, je, že kniha obsahovala pro mě mnoho zajímavých informací. Nakolik jsou však pravdivé, to já nemohu posoudit, každý si na to musí udělat vlastní názor sám. Co mě velice překvapilo, je to, že mléko nás v podstatě jen odvápňuje (a přitom mi každý od malička vtloukal do hlavy, že musím pít mléko, jinak se mi budou lámat kosti atd.) a navíc obsahuje škodlivou bílkovinu kasein, která má velice podobnou skladbu jako rakovinotvorné buňky. Dále mě překvapilo (a pobavilo), že lidé trpící laktózovou intolerancí jsou v podstatě zdraví a všichni ti, kteří mléko snáší bez problémů, jsou "nemocní". Lidské tělo totiž není stavěno na to, aby si poradilo s pasterizovaným mlékem, které se prodává v supermarketech.
V dnešní době jsou velice populární smoothies dělaná z různých druhů ovoce či zeleniny. Ale věděli jste, že kombinování různých druhů a zeleniny nám vůbec nedělá dobře? Hlavně nic nemíchat! Co je však v knize opěvováno, jsou blahodárné účinky česneku (avšak syrového) a osmotické vody. Jakákoliv jiná voda lidský organismus jen zanáší. Ale nebudu vás tu jen nudit informacemi, které mi po přečtení zůstaly v hlavě. Každý si z knihy odnese něco jiného a proto ji doporučuji každému si přečíst. Autor píše tak čtivou formou a vše polopaticky stručně (alespoň většinou) a jasně vysvětluje, že se za chvilku i z vás stane odborník na zdravou výživu. Knihu doplňují krásné ilustrace najdete zde i jídelníčky pro inspiraci. Abyste věděli, kde a jak začít, kdybyste se náhodou pro enzymatickou stravu rozhodli.
Já tedy do toho úplně "hardcore" vitariánského jídelníčku nepůjdu, ale dneska jsem se rozhodla, že bych se mohla něčím inspirovat a zavést si takové "enzymatické okénko". Určitě do svého jídelníčku zapojím více ovoce a čerstvé zeleniny. Asi přidám i nějaké ty oříšky a semínka, ale odemykat je nebudu. A vodu budu pít nadále z kohoutku. Obávám se, že mléka se asi nebudu schopná vzdát, jelikož si ho dávám každý den do kafe. Ale pozitivní je, že si ho už několik měsíců nesladím, takže jsem už trochu ten bílý jed omezila. Myslím, že bych autorovi asi moc radost neudělala, ale třeba se časem odhodlám k větším změnám. Kniha OpRAWme se mi otevřela oči a donutila mě se nad sebou zamyslet a proto vám ji s klidným svědomím doporučuji k přečtení. A na závěr bych chtěla za tuto mimořádnou nabídku k zrecenzování poděkovat internetovému knihkupectví Megaknihy.cz.
P.S.: Ještě bych chtěla pochválit fyzické zpracování knihy. Nejenže má krásnou obálku, ale i bytelnou vazbu. Ani po dvou týdnech každodenního čtení po troškách, kdy jsem knihu stále vytahovala z kabelky a zase dávala zpět, na ní nejsou vidět známky opotřebení. Kniha vypadá stále jako nová a to je v dnešní době potřeba ocenit, jelikož mi přijde, že většinu knih stačí vzít dvakrát do ruky a už se div že nerozpadá.