Recenze: Dokonalý cizinec

Rok vydání v ČR: 2016
Autor: Renée Knight
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 256

Po delší době jsem se pustila do psaní recenze, tak jdeme na to...

"Myslela si, že nikdy nebude muset dokazovat svou nevinu."

O knize Dokonalý cizinec mám povědomí již delší dobu, ale až když se mi na knižním veletrhu v Praze dostala do rukou brožurka s několika kapitolami, tak jsem věděla, že si knihu budu chtít na sto procent přečíst. Proto bych chtěla poděkovat internetovému knihkupectví Martinus.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Kniha mi dorazila poštou dva dny před odletem do USA (ten den jsem akorát dočetla Dědičku ohně) a já si předsevzala, že knihu musím stihnout přečíst ještě než poletím, i kdybych ji měla číst ještě cestou na letiště. Nakonec jsem to zvládla, nicméně jsem před letem vůbec nespala. :D Ale stálo to za to... A teď už ke knize. Hlavní hrdinkou je Catherine Ravenscroftová, žena středního věku a známá a úspěšná dokumentaristka. Jednoho dne se automaticky začte do knihy, kterou má položenou na nočním stolku a zjistí, že je celá o ní. Záhadný román na první pohled působí jako fikce, ale Catherine ví, že popisuje jeden dávný den před dvaceti lety. Ví to, protože to sama prožila. S jistotou ví, že si knihu sama nekoupila. Nabízí se tedy otázka, kdo ji tam dal? Snad její manžel? Nebo někdo jiný? Musí to být někdo, kdo se snaží odhalit dávné tajemství, které v sobě pohřbila. Je to však možné, když jediný člověk, který věděl, co se stalo, je mrtvý?
"Chceme její strach vidět, ne jen slyšet."

Nad všemi těmito otázkami se v průběhu knihy budete zamýšlet spolu s hlavní hrdinkou postupně s tím, jak se bude kousek po kousku odkrývat, co se ten den vlastně stalo. V knize se střídají kapitoly z pohledu Catherine a kapitoly z pohledu člověka, který stojí za vydáním oné záhadné knihy. Musím říct, že se kniha čte velmi rychle - má málo stránek a velká písmena a také i velmi krátké kapitoly, které třeba končí v první polovině strany a další začíná automaticky zase až na té další, takže se vám příběh odvíjí před očima ani nevíte jak. Děj je plný záhad a můžu se zaručit za to, že budete chtít vědět na vše odpověď, a to co nejdřív. Thriller je to obstojný, je tam správně vyvážená dávka napětí a tajemna, avšak příběh nemá žádnou zvláštní hloubku. Zase oceňuji to, že se ho autorka nesnažila uměle protahovat a že obsahuje opravdu jen to podstatné k odvyprávění příběhu tak, aby dával smysl. Také musím ocenit i to, že autorka zdárně čtenáře klame a mate. V půlce knihy budete přesvědčení o tom, že víte přesně jak to bylo, ale dozajista budete na omylu stejně jako já.
Také se mi velmi líbí grafické zpracování knihy. Obálka je správně záhadná a líbí se mi motiv filmu, který najdete téměř všude. Ať už to jsou dírky v horní a dolní části přebalu a nebo černě vytištěné na každé straně. I když při čtení mi z toho lehce přecházel zrak.
Ještě jednou děkuji internetovému knihkupectví Martinus.cz za poskytnutí Dokonalého cizince k zrecenzování. Knihu doporučuji každému, kdo má tento styl knížek rád, věřím, že si čtení užijete stejně jako já.