Autor: Marissa Meyer
Rok vydání v ČR: 2014
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 616

Tato roztomilá knížečka o pouhých šesti stech stránkách navazuje na druhý díl Měsíčních kronik. Ano je to třetí díl nesoucí název Cress. Kdo pozná, podle které pohádky to je inspirované? :)
"Když byla ještě malá holčička, čarodějnice ji zavřela do věže, kde nebyly žádné dveře ani schody."

Cress od dětství vyrůstala sama uvězněná v satelitu na oběžné dráze. Jedinou společnost ji zde dělají počítačové obrazovky. Díky času strávenému s počítači se Cress vypracuje na špičkovou hackerku. Naneštěstí je odmalička nucena pracovat pro královnu Levanu a právě obdržela rozkazy vystopovat hledanou uprchlici Cinder, která je na útěku společně s kapitánem Thornem, Scarlet a Vlkem. Plánují svrhnout královnu Levanu a zabránit její nepřirozené armádě v invazi na planetu Zemi. Právě Cress však může Cinder s jejím plánem pomoct. Odvážný pokus zachránit ji se však nezdaří a celá skupina se rozdělí. Cress má konečně svou svobodu, ale musí za ni zaplatit vyšší cenu, než si dovedla představit. A královna Levana rozhodně nehodlá dopustit, aby se někdo postavil do cesty její svatbě s císařem Kaiem. Zdá se, že Cress, Scarlet a Cinder jsou poslední nadějí na záchranu světa.
"Čarodějnice jí ustřihla zlaté vlasy a uvrhla ji do veliké pustiny."

Dnes jsem se pustila do recenze dalšího dílu z Měsíčních kronik od Marissy Meyer, tentokrát Cress (třetí díl). Už je to nějaký ten pátek, co kniha vyšla a já jsem jí četla, ale to vůbec nevadí. Zaprvé, jsem toho názoru, že Měsíční kroniky patří k jedněm z nejlepších knižních sérií vydaných nakladatelstvím Egmont. Jak už to tak bývá u autorky a této série zvykem, v každém dílu se seznámíme s novou postavou, jež je zásadní pro vývoj dějové linie, a Cress rozhodně není výjimkou. Setkáváme se zde se starými známými a potkáváme velmi schopnou hackerku Cress, jež je jakousi fantasy obdobou Lisbeth Salanderové a zároveň jejím naprostým opakem - na rozdíl od Lisbeth má totiž Cress dlouhé zlaté vlasy a žádná tetování či piercingy. Navzdory tloušťce knihy děj odsýpá velmi svižně. Otázky, které vyvstaly z předchozích dílů jsou pomalu a polehoučku zodpovězeny a jednotlivé kousky z mozaiky celého příběhu postupně zapadají na místo. A podle které klasické pohádky je tento díl vlastně inspirován? Pohádkou o Locice, Rapunzel či Na vlásku - můžete si vybrat. Tuto sérii prostě můžu a těším se na poslední díl, který má vyjít někdy v květnu. A pokud jste Měsíčními kronikami nepolíbeni, doporučuji vám začít se čtením, a to hned.