Recenze: Bez šance

Rok vydání v ČR: 2016
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 304

Po dlouhé době jsem se odhodlala k napsání klasické recenze. Tuto knihu mi zaslali milí Martinusáci jako recenzní výtisk, takže hlavně díky nim píšu následující řádky... :)

"Proces, kterým je ukončena existence dítěte, a zároveň je uchováno při životě, se nazývá "rozpojení".
Rozpojování je nyní společností vnímáno jako běžný postup."

Ve společnosti, která využívá nechtěné děti jako nedobrovolné dárce orgánů či jiných částí svých těl, se tři uprchlíci vzepřou systému, který je chce rozpojit. Connora se chtějí zbavit jeho vlastní rodiče a hned potom se chystají odjet na dovolenou. Risu na rozpojení pošlou ze státního domova (tzv. Stá.Do) z důvodu nadbytečnosti a uvolnění kapacity a Lev je k němu odmalička vychováván jako posvátná oběť, tzv. desátek. To jsou děti, jejichž osudem je být rozpojení již od okamžiku jejich narození. Tito tři nepravděpodobní společníci, svedení k sobě čirou náhodou a udržovaní pohromadě zoufalstvím, absolvují strastiplnou pouť přes celou zemi. Pomoci se jim dostane na těch nejméně očekávaných místech, ale stejně tak se dočkají zrady od nejbližších spojenců. Connor, Risa a Lev vědí, že pokud přežijí do svých osmnáctých narozenin, nemůže se jim už nic stát. Jenže když šílený svět prahne po každém vašem kousku, počínaje rukama a srdci konče, osmnáctiny se zdají být na miliony světelných let vzdálené...
"Tak jako byl hřbitov letadel nebe maskované jako peklo, tak byl sklizňový tábor peklo maskované jako nebe."

Knihu Bez šance od Neala Shustermana jsem už delší dobu obdivovala vždy, když jsem měla cestu kolem nějakého obchodu s knihami. Proto, když se mi naskytla možnost vybrat si recenzní výtisk od internetového knihkupectví Martinus.cz, hned jsem věděla, po čem sáhnout. Knihy žánru sci-fi, ty já můžu, především dystopie. :) Jako každá kniha tohoto žánru popisuje společnost, jež má něčím odlišné uspořádání od té naší a řídí se jinými pravidly. Tento systém je důsledkem střetu zájmů dvou skupin - zastánců práva na život a zastánců práva volby.
"Je lepší být mrtvý, nebo rozpojený?

Potraty jsou zde zakázané, lidský život je přeci posvátný. Své právo volby lze využít zpětně a nechtěného dítěte se můžete legálně zbavit mezi jeho 13 a 18 lety života. Děti jsou takto rozebrány na "náhradní díly". Námět je to nepochybně zajímavý. Aspoň já jsem nic podobného zatím nečetla. I když kniha cílí na mladší čtenáře, své si v ní naleznou i čtenáři starší, jako jsem já (ale ne že bych byla stará). :D Jako bonus navíc k velmi napínavému ději, který je napínavý jako kšandy, je poselství knihy čistě filozofické. Nejenže budete žasnout nad tím, jak lidstvo mohlo dopustit rozpojování, ale také vás napadne, jaké by asi byly vaše vlastní pocity a myšlenky, pokud byste se ocitli v kůži hlavních hrdinů. Další zásadní otázky: Byli byste radši mrtví než rozpojení? Nebo naopak? Co se děje se lidskou duší po rozpojení? Nafoukne se do pomyslných gigantických rozměrů, aby obsáhla všechny nové příjemce orgánů a částí svého původního těla? Zachová se rozpojencovo vědomí alespoň v nějaké míře?

To jsou jen některé z otázek, které mě při čtení napadaly. Dalo by se o nich polemizovat nekonečně dlouho - vždyť co člověk, to názor. I já jsem si místy nebyla jistá, na kterou stranu se přiklonit, ale o tom už si člověk musí udělat svůj vlastní názor. A abych to shrnula: Bez šance jistě stojí za přečtení. Děj je napínavý a překvapivý. Ale co je nejdůležitější - kniha vás donutí k zamyšlení a to dle mého názoru mladší generace občas potřebuje jako sůl. ;)

Třešničkou na dortu je skvostná obálka, která mezi ostatními knihami na českém trhu vybočuje z řady, a motivem, jež zobrazuje, se k příběhu velice hodí. Navíc modrobílá kombinace barev působí velmi čistě a uklidňujícím dojmem, na rozdíl od děje, který obsahuje. ;) Děkuji internetovému knihkupectví Martinus.cz za poskytnutí recenzního výtisku, který opravdu stojí za to. :)